Niedorób leptyny + jak zwiększyć jej stężenie

Leptyna wytwarzana jest zarówno przez komórki tłuszczowe ale także i enterocyty w jelicie cienkim. Jest to hormon odpowiedzialny za hamowanie uczucia głodu. Reguluje ilość dostarczanych pokarmów a co za tym idzie energii do organizmu. Mniejsza ilość spożywanych pokarmów oznacza mniejsze magazynowanie tłuszczów adipocytach.

Objawy niedoboru leptyny:

Objawami niskiego poziomu leptyny mogą być: trudności w odchudzaniu, częste infekcje, uczucie przewlekłego głodu, osłabienie struktury kostnej a także problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. [1] [2]

Rola leptyny w organizmie

Działanie leptyny nie ogranicza się tylko i wyłącznie do regulowania uczucia głodu. Okazuje się, iż receptory tego hormonu znajdują się w wielu narządach naszego organizmu.

1. Układ rozrodczy

Prawidłowe stężenie leptyny reguluje procesy rozrodcze oraz wpływa na płodność u kobiet. Mamy dowody na to, iż kobiety na bardzo ścisłej diecie o niskiej zawartości tkanki tłuszczowej mogą doświadczyć zatrzymania miesiączki a ten stan z kolei może powodować inne stany chorobowe, takie na przykład jak osteoporoza.

Dowodem na wpływ leptyny na układ rozrodczy u kobiet jest fakt, iż po zastosowaniu syntetycznej postaci leptyny u wielu kobiet sprawność układu rozrodczego powraca natomiast ryzyko złamań w znaczący sposób zmniejsza się. Leptyna zwiększa stężenie hormonu luteinizującego oraz folikulotropowego a także i gonadotropiny kosmówkowej. [2] [3] [4] [5]

2. Zdrowie psychiczne

Leptyna wykazuje działanie przeciwdepresyjne. Na dowód tego stany lękowe mogące przejawiać się w postaci nerwicy lękowej obserwuje się u osób z niską zawartością leptyny a także i wysokim poziomem greliny. Stan ten bardzo często obserwowany jest u osób z anoreksją.

Podobnie jak do zjawiska insulinooporności obecnie postuluje się dogmat, iż to leptynooporność może mieć się związek z zaburzeniami psychicznymi a w tym iść ciężką depresją. Oczywiście nie jest to jedyna przyczyna tych dolegliwości psychicznych ale jedna ze składowych. [6] [7]

Posłuchaj jak i dlaczego powstaje leptynooporność

3. Insulinooporność

Prawidłowe stężenie leptyny poprawia wrażliwość komórek na insulinę dlatego możemy powiedzieć, iż leptynooporność i zmniejszone stężenie leptyny może przyczyniać się do zwiększenia insulinooporności. [8]

4. Działanie przeciwzapalne

Leptyna bierze udział w syntezie wazoaktywnego peptydu jelitowego który to peptyd ma działanie przeciwzapalne. Zatem prawidłowe stężenie leptyny będzie wykazywało przeciwzapalne działanie. [9]

5. Reakcje alergiczne

Prawidłowe stężenie leptyny powstrzymuje reakcję alergiczną ponieważ hamuje wytwarzanie cytokin prozapalnych za pośrednictwem immunoglobulin typu E.

6. Układ immunologiczny

Istnieje silna korelacja między zmniejszonym stężeniem leptyny w organizmie a zwiększoną częstością zapadania na infekcje wirusowe oraz bakteryjne. Ta zależność uwidacznia się ponieważ leptyna stymuluje komórki NK do działania.

Przede wszystkim bierze udział w produkcji ale także i aktywacji procesu dojrzewania komórek Natural Killers (NK). Komórki te są bardzo ważną składową układu immunologicznego chroniącą nasz organizm przed przewlekłymi infekcjami. [10]

Jak zwiększyć stężenie leptyny

Sprawdź co możesz zrobić aby zwiększyć stężenie leptyny w twoim organizmie a tym samym pozbyć się problemów zdrowotnych które powoduje niskie stężenie tego hormonu.

1. Prawidłowy sen

Prawidłowy sen możesz zwiększać stężenie leptyny w naszym organizmie. [11] [12] [13]

Jeśli nie wiesz w jaki sposób poradzić sobie zaburzeniami snu odsyłam Cię do mojej playlisty na YouTubie gdzie poruszam temat zaburzeń snu oraz sposobów radzenia sobie z tymi problemami. Oto link do tej playlisty → kliknij tutaj

2. Estrogeny

Stężenie leptyny w organizmie może być zwiększone poprzez estrogeny dlatego sprawdź czy masz właściwy poziom estrogenów w organizmie. Te hormony mogą determinować zwiększenie stężenia leptyny.

Zjawisko to często obserwuje się u kobiet podczas menopauzy u których w początkowym etapie stężenie leptyny jest zmniejszone, natomiast hormonalna terapia zastępcza czyli HTZ wyrównuje także poziom leptyny. [14]

3. Unikaj na nadmiar lektyn

Lektyny są to białka pochodzenia roślinnego które mają one zdolność do wiązania węglowodanów i łączenia się z błonami komórkowymi. Mogą się także łączyć z receptorami leptyny, blokując te receptory.

Lektyny nie aktywują tych receptorów w ten sam sposób co leptyna dlatego nadmiar lektyn w pożywieniu może powodować zakłócenia działania leptyny mimo jej prawidłowego stężenia we krwi. Bogatym źródłem lektyn są rośliny strączkowe ale także i pszenica. [15]

4. Alkohol

Regularne spożywanie alkoholu zmniejsza stężenie leptyny. Dlatego odstawienie alkohol w dowolnej formie jest jedną z ważnej strategii poprawy stężenia tego hormonu we krwi. [16]