7 faktów o ornitynie. Nr. 2 Cię zaskoczy.

Ornityna to aminokwas, wyróżniający się na tle innych tym, że nie bierze udziału w tworzeniu białek. To jednak nie jedyna specjalna właściwość tego związku chemicznego. Ornityna przyspiesza gojenie się ran, zwiększa regenerację mięśni po wysiłku fizycznym, a także zmniejsza zmęczenie i przyczynia się do poprawy funkcjonowania wielu narządów wewnętrznych, między innymi wątroby i serca.

Ornityna jest syntetyzowana przez ludzki organizm. Istnieją suplementy diety posiadające ten aminokwas, a ich przyjmowanie wykazuje dobroczynne działanie na wielu płaszczyznach funkcjonowania.

1. Ornityna wspiera detoksykację organizmu

Główną funkcją wątroby jest detoksykacja organizmu w 3 fazach detoksykacji. Kiedy działanie tego organu zostaje zaburzone np. przez przewlekłą chorobę, do krwi dostaje się szkodliwy amoniak. Udowodniono, że suplementacja ornityny skutecznie obniża poziom amoniaku we krwi, zapobiegając zatruciu organizmu. [1]

2. Spożywanie aminokwasu pomaga pozbyć się kaca

Badanie z udziałem jedenastu uczestników wykazało, że spożycie ornityny tuż po wypiciu alkoholu poprawiło ogólne funkcjonowanie organizmu nazajutrz. Ornityna znacząco zmniejszyła uczucia zmęczenia i dezorientacji – czyli jednych z najbardziej dokuczliwych objawów kaca. [2]

3. Przyjmowanie ornityny ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu

Jednym z najczęściej wykorzystywanych właściwości ornityny jest jej zdolność do obniżenia poziomu kortyzolu. Kortyzol to tak zwany hormon stresu, jest wydzielany przez korę nadnerczy, a jego nadmiar powoduje wiele konsekwencji zdrowotnych, między innymi bezsenność. Przyjmowanie 400mg ornityny dziennie poprawiało jakość snu poprzez obniżenie stężenia tego hormonu we krwi. [3], [4]

4. Ornityna przyspiesza gojenie się ran

W procesie gojenia ran organizm rozkłada białka celem przekształcenia ich na energię, co w efekcie wydłuża proces rekonwalescencji. Ornityna zapobiega rozkładaniu białek, przyspieszając gojenie się ran. [5]

Regeneracyjne działanie aminokwasu jest najlepiej widoczne w przypadku rozległych poparzeń, zajmujących nawet ponad 90% ciała. Ornityna poprawia bilans azotowy organizmu, który wpływa na zwiększanie zawartości glutaminy, czyli białka o właściwościach odbudowujących, w osoczu. [6]

5. Aminokwas może poprawić jakość treningów

Ornityna jest popularnym składnikiem wielu odżywek białkowych, wspierających efekty treningów. [7]

Badania na temat wpływu spożywania ornityny na wydajność sportowców dają sprzeczne wyniki. Przeprowadzono dwa badania kliniczne, które wykazały szybszą regenerację mięśni i zniesienie uczucia zmęczenia tuż po wysiłku fizycznym. [8], [9]

Inne badanie nie wykazało istotnych zmian u grupy sportowców spożywających ornitynę w porównaniu do grupy przyjmującej placebo. [10]

Ornityna w połączeniu z asparaginą może korzystnie wpływać na procesy poznawcze podczas wysiłku fizycznego. Natomiast ornityna z alfa-ketoglutaranem zmniejsza negatywny wpływ stresu biologicznego na budowę białek wchodzących w skład mięśni. [11], [12]

Przyjmowanie ornityny zwiększa produkcję hormonu wzrostu w organizmie, jednak wyłącznie w przypadku stosowania dużych dawek. Udowodniono, że stosowanie 2 gramów ornityny nie ma wpływu na wzrost stężenia hormonu wzrostu we krwi. Zwiększenie obecności hormonu wzrostu było zauważalne dopiero po podaniu ochotnikom około 15 gramów substancji. [13], [14]

Efekty uboczne stosowania ornityny

Ornityna stosowana w małych dawkach nie powoduje efektów ubocznych, jednak nadmierne spożywanie tego aminokwasu może nieść za sobą takie skutki uboczne jak:

nudności,

biegunkę,

skurcze mięśni.

Warto pamiętać, że negatywne oddziaływanie ornityny może skupić się w obrębie oka, powodując jego uszkodzenie. Dlatego osoby borykające się z uszkodzeniami siatkówki powinny unikać suplementacji tego pierwiastka. [15]

Wskazania do suplementacji ornityny

Dzieciństwo to okres bardzo intensywnego wzrostu organizmu. U przewlekle chorych dzieci, wzrost bywa zahamowany. Alfaketoglutaran ornityny jest substancją stosowaną w celu znormalizowania tempa wzrostu. [16]

Ornityna bywa zalecana kobietom w ciąży, które cierpią na niedobór tego aminokwasu. Jednak przyjmowanie ornityny podczas karmienia piersią jest niewskazane.. [17]



Artykuł ma charakter informacyjny. Jest obiektywną analizą aktualnych badań naukowych, zgodnych z metodologią EBM. Nie stanowi jednak diagnozy ani porady medycznej. Leczeniem może zajmować się tylko Twój lekarz prowadzący.



Autor: lek. stom. Marek Skoczylas